NESNE YÖNELİMLİ PROGRAMLAMA NEDİR

NESNE YÖNELİMLİ PROGRAMLAMA

Her nesnenin kendine ait bir özelliği olduğu gibi bazı ortak özellikleri
de bulunabilir. Bir nesne oluşturulmadan önce modelleme yapılır. Oluşturulacak nesnenin:
Ø Özelliği
Ø Eylemi
Ø Sistemdeki görevi ve diğer nesnelerle ilişkisi
Nesneler oluşturulurken öncelikle o nesnenin sınıfı belirlenir. Her nesne bir sınıfa ait
olmalıdır. Nesne oluşturulmadan önce sınıflar oluşturulmalıdırlar. Nesneler ancak sınıfların
belirttiği özelliklere sahip olabilir.
Sınıflar
Nesneye yönelimli programlamada sınıf, bir nesnenin tüm özelliklerini ve eylemlerini
tanımlayan şablondur. Sınıf oluşturmak için class anahtar kelimesi kullanılır.
Örnek: <?php
class Otomobil
{ /
/ sınıfın üyeleri
}
?>
Bir sınıftan yeni bir nesne türetmek için new anahtar kelimesi kullanılır. Bir php sayfasını çalışmamıza eklemek için require veya include komutu kullanılır. Bir sınıftan türetilen nesneler türetildiği sınıfın tüm özelliklerine erişemezler.
Nesnelerin hangi sınıf elemanlarına erişip erişemeyeceğini belirlemek için “Erişim
Belirleyici” ler kullanılır.
Public Erişim Belirleyicisi
Public kelimesinin Türkçe anlamı kamu, halka açık, genel gibi anlamları vardır. Bu
anlamlardan da anlaşılacağı gibi public sözcüğü bir nesneyi herkesin kullanımına açar.
Private Erişim Belirleyicisi
Private kelimesi, özel, gizli, şahsi anlamına gelir. Private olarak tanımladığınız bir
nesneye sadece tanımladığınız sınıf içerisinde ulaşabilirsiniz.
Protect Erişim Belirleyicisi
Protect ise korumalı anlamına gelir. Protect olarak tanımladığınız nesneye bulunduğu
sınıftan veya alt sınıftan ulaşabilirsiniz.
Oluşturulacak bir sınıf bir başka sınıfın alt sınıfı olacaksa extends kullanılır.
$this anahtar sözcüğü sınıf içerisindeki bütün nesnelere sınıf içerisinden (metot,
değişken) ulaşmak için kullanılır.
Metotlar,
tek taraflı ve çift taraflı olmak üzere iki türdür. Metot oluşturmak için function
deyimi kullanılır. Geriye değer döndürmek için return deyimi kullanılır.
Yapıcı Metotlar (Constructors)
Bir nesne oluşturulduğu anda otomatik olarak çalıştırılan metotlara yapıcı metot diyoruz.
Kalıtım
Nesneye yönelik
programlamada da bir sınıfın özelliklerinin bir başka sınıfa aktarılmasına kalıtım denir. Kalıtım (inheritance), yeni sınıflar yazarken elimizdeki eski sınıfları kullanmamızı sağlar. Kalıtım yoluyla yeni bir sınıf oluşturmak için extends anahtar sözcüğü kullanılır.
Çok Biçimlilik (Polymorphism)
Bir metodun farklı nesnelerde farklı sonuçlar üretmesidir. Örneğin hareket etmek
bütün vasıtalar için geçerli bir özelliktir.

Yorumlar